|
KLIMATYCZNI W AKCJI
Cel zajęć: Uświadomienie uczniom ich wpływu na zmiany klimatu oraz wskazanie działań na rzecz ochrony klimatu i zmotywowanie do nich.
Cele operacyjne:
- uczeń zauważa związek pomiędzy swoimi zachowaniami życia codziennego a zmianami klimatu
- dostrzega i rozumie wpływ działalności człowieka na środowisko
- potrafi wyjaśnić wymienić działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
- zauważa daleko idące powiązania łączące różne elementy środowiska z codziennymi zachowaniami ludzi,
- wyjaśnia co każdy z nas może zrobić, by chronić klimat,
- wie co to jest kompensacja (offset) negatywnego wpływu na środowisko
- pogłębia swoje postawy prośrodowiskowe
- w codziennym życiu stara się podejmować decyzje z uwzględnieniem wiedzy i postaw dot. zmian klimatu
- projektuje reklamę promującą działania na rzecz ochrony klimatu
Środki: powielona zagadka logiczna (załącznik do pobrania pod scenariuszem), duże arkusze papieru, markery, cienkopisy, ołówki, ok. 6-8 różnych czasopism (mogą być numery archiwalne, każde czasopismo powinno mieć wyraźną grupę odbiorców np. czasopismo dla młodzieży, czasopismo, którego głównymi odbiorcami są mężczyźni np. komputerowe czy motoryzacyjne, czasopismo budowlano-wnętrzarskie, publicystyczne np. tygodnik opinii, czasopisma tzw. kobiece, czasopisma poradnikowe, np. kulinarne, czasopismo muzyczne, podróżnicze, „plotkarskie”).
Czas trwania: dwie godziny lekcyjne
Miejsce zajęć: sala lekcyjna, ze stolikami umożliwiającymi pracę w grupach
Grupa wiekowa: gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne
Zajęcia te powinny być realizowane jako ostatnie z cyklu.
Pierwsza część poświęcona jest idei społeczeństwa obywatelskiego, zaangażowania obywatelskiego organizacjom pozarządowym i ich działaniom, a druga poświecona jest praktycznym wskazówkom jak działać: formułowanie notatki prasowej, opracowywanie planu pracy i podziału zadań, planowanie odbiorców, zasięgu itp.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie do tematu – zagadka logiczna
Zajęcia rozpoczynamy od zapoznania z tematem lekcji. Następnie dzielimy uczniów na 4-5 osobowe grupy, każda grupa otrzymuje do rozwiązania zagadkę logiczną (należy wcześniej powielić kartę pracy w odpowiedniej ilości). Zadaniem uczniów jest podanie prawidłowego rozwiązania zagadki. Można włączyć tu element rywalizacji, zwycięża grupa która pierwsza prawidłowo rozwiąże zagadkę. Zagadka nawiązuje do dalszej części zajęć, bohaterowie zagadki prowadzą kampanie edukacyjne skierowane do zwykłych ludzi i dotyczące ich codziennego życia. Prosimy uczniów o to aby odpowiedzieli na pytanie gdzie i kiedy możemy chronić klimat (codziennie, przez cały czas, w domu, w szkole, w pracy, w podróży, na zakupach).
Mój codzienny wpływ na zmiany klimatu
Niezwykle istotnym elementem tych zajęć jest uświadomienie sobie przez uczniów ich bezpośredniego stałego wpływu na zmiany klimatu. Prosimy uczniów, żeby przypomnieli sobie wczorajszy dzień i powiedzieli co po kolei się działo, co robili, jakich sprzętów używali, co jedli itp. Zapisujemy odpowiedzi na tablicy lub arkuszu papieru (wystarczy zapisać 10-15 odpowiedzi), następnie prosimy uczniów by odpowiedzieli czy i jaki wpływ na zmiany klimatu miało np. włączenie radia, wzięcie prysznica (energia zużyta do pompowania i podgrzania wody), wypicie herbaty (energia zużyta do zagotowania wody, transport herbaty z Azji, energia zużyta do produkcji buraków oraz wytworzenia z nich cukru, energia zużyta do produkcji opakowania, utylizacji śmieci), zjedzenie banana (transport z Ameryki Południowej, skórka na składowisko odpadów), zmywanie naczyń (podgrzanie wody, energia do zmywarki), podróż samochodem/autobusem (spaliny, produkcja pojazdu) itd. Każdą czynność dokładnie analizujemy do momentu aż uczniowie uświadomią sobie, że całym swoim życiem pływają na zmiany klimatu.
Ochrona klimatu na co dzień
Ponownie dzielimy uczniów na 5 grup, zespoły losują sobie zagadnienie do opracowania: jak chronić klimat w domu, w pracy, w szkole, na zakupach, w podróży. Grupy otrzymują duże arkusze papieru, na których w punktach czytelnie wypisują swoje pomysły. Na zadanie przeznaczamy maksymalnie 15 minut. Zadaniem prowadzącego jest monitorowanie przebiegu prac, ewentualne weryfikowanie pomysłów i zadawanie pytań nakierowujących. Po zakończeniu zadania prosimy liderów grup o zaprezentowanie wyników, prace zawieszamy w widocznym miejscu.
Społeczna reklama prasowa
Kolejnym zadaniem będzie przegotowanie przez uczniów społecznej reklamy prasowej zachęcającej do ochrony klimatu. Znów należy podzielić uczniów na grupy 3-4 osobowe (koniecznie trzeba dokonać innego podziału, tak aby młodzież nie sugerowała się wcześniej opracowywanym zagadnieniem). Grupy otrzymują jedno z czasopism z wklejoną czystą stroną, zestaw materiałów plastycznych (ołówki, mazaki, cienkopisy, linijkę). Czasopisma powinny różnić się grupą odbiorców, powinniśmy więc mieć czasopismo dla młodzieży (np. Bravo, Popcorn, Victor, Filipinka), czasopismo, którego głównymi odbiorcami są mężczyźni (np. komputerowe czy motoryzacyjne), czasopismo budowlano-wnętrzarskie (np. Murator, Cztery kąty, M jak mieszkanie, Ładny Dom), czasopismo publicystyczne (np. Polityka, Przekrój, Wprost, Newsweek), czasopisma tzw. kobiece (np. Elle, Twój Styl, Zwierciadło, Wysokie Obcasy, Claudia), czasopisma poradnikowe (np. kulinarne), czasopismo muzyczne, czasopismo podróżnicze, czasopismo „plotkarskie”. Ilość czasopism zależy od liczby grup.
Uczniowie na ten czas zamieniają się w pracowników kreatywnych i grafików agencji reklamowych. Mają opracować projekt reklamy prasowej dopasowanej zarówno pod względem treści przekazu, jak i jego formy do odbiorców danego czasopisma. Należy zwrócić uwagę na to, że każde czasopismo charakteryzuje się innym kręgiem odbiorców, tematyką, stylem graficznym. Na te elementy należy zwrócić uwagę przy projektowaniu reklamy. Powinny powstać kompletne reklamy zawierające m.in. hasło i logo. Na opracowanie projektów należy przeznaczyć ok. 20-25 minut. Następnie grupy prezentują swoje prace, uczniowie z pozostałych grup mogą zgłaszać konstruktywne uwagi do projektów. Wyjaśniamy uczniom, że ćwiczenie to miało na celu przygotowanie do planowania działań na rzecz ochrony klimatu, które będzie miało miejsce na następnych zajęciach.
Offset – co to takiego
Ostatnim elementem zajęć jest omówienie działania zwanego offsetem lub kompensacją przyrodniczą. Zadajemy pytanie: czy możemy całkowicie ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko? Czy jest w takim razie jakiś sposób aby zrekompensować przyrodzie nasze na nią oddziaływanie? Jak można zneutralizować CO2 gazy wyemitowane przez nas w codziennym życiu, których nie udało się ograniczyć? Odpowiedzią może być np. sadzenie drzew lub inwestycje w energię odnawialną. Prowadzący wyjaśnia, że takie działanie nazywane jest offsetem lub kompensacją przyrodniczą. Średnio w ciągu swojego życia jedno drzewo pochłania 750 kg CO2. Aby sprawdzić ile emitujemy CO2 wystarczy skorzystać z jednego z licznych, dostępnych w Internecie kalkulatorów CO2 (np. http://ziemianarozdrozu.pl/kalkulator)
Pobierz:
- zestaw scenariuszy
- kartę pracy - zagadkę logiczną
Autorką scenariusza jest: Gosia Świderek.
Konsultacje merytoryczne: Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Scenariusz pochodzi z książki "Nie podgrzewaj atmosfery. Materiały dla nauczycieli"
wyd. ODE Źródła, Łódź 2009, ISBN: 978-83-928246-4-0
Scenariusz jest dostępny na licencji Creative Commons "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 2.5 Polska" . Można go rozpowszechniać w celach niekomercyjnych pod warunkiem podania ich źródła i autorstwa.
Scenariusze dla uczniów klas IV-VI SP
Ciepło, cieplej, gorąco - Wprowadzenie do zagadnień zmian klimatu
Świat za 50 lat - Prognozowane skutki ocieplenia klimatu
Klimatyczni - co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu.
Scenariusze dla uczniów gimnazjów i szkół średnich
Gorączka naszych czasów - Wprowadzenie do zagadnienia globalnego ocieplenia
Zmiany klimatu a prawa człowieka
Co będzie pojutrze? - konsekwencje przyrodnicze zmian klimatu
Międzynarodowe działania na rzecz ochrony klimatu
Klimatyczni w akcji
Społeczeństwo obywatelskie a zmiany klimatu – jak działać skutecznie, jak działać wspólnie?
|
|
|
|
|
|
nie podgrzewaj atmosfery |
Witamy na archiwalnej (2009) stronie projektu edukacyjnego „Nie podgrzewaj atmosfery”, którego głównym celem
było zwrócenie uwagi na problematykę zmian klimatu. Projekt skierowany był przede wszystkim do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych,
gimnazjalnych oraz średnich, żywimy jednak nadzieję, iż za ich pośrednictwem idea ochrony klimatu dotrze do szerszego grona odbiorców.
Wszystkich zainteresowanych tematyką „klimatyczną” gorąco zachęcamy do odwiedzania naszej strony. |
|
Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
ul. Zielona 27, 90-602 Łódź
tel. 42 632 81 18, kom. 507 575 535
e-mail: office@zrodla.org
www.zrodla.org
|
Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
|
|
|
|
1,5% podatku na OPP |
Bezpłatny program do rozliczenia podatku za rok 2023
jest już dostępny do pobrania ze strony
opp.zrodla.org
Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
|
|
|
|